Quiz historie 0% 123456789101112131415161718 Kennisquiz Triumph Stag historie Hier start de kennisquiz Triumph Stag club en auto historie van Stag Club Nederland. The number of attempts remaining is 5 Voor ingelogde gebruikers verschijnen hieronder naam en email adres zoals die in de database bekend zijn. Als niet-ingelogde gebruiker kan hier een naam en email adres worden ingevuld, die worden gebruikt voor personaliseren en verzenden van het afsluitende certificaat. Dit is overigens niet verplicht. artikel 1 van de statuten 1 / 18 In welk jaar is de SCN opgericht? 1978 1980 1982 Helaas: de SCN is opgericht op 16 november 1980. Dit is vermeld in artikel 1 van de statuten. Die zijn ook te vinden op deze website. Klopt: de SCN is opgericht op 16 november 1980. Dit is vermeld in artikel 1 van de statuten. Die zijn ook te vinden op deze website. Instinker! 2 / 18 In welke taal is de officiële verkoopbrochure ''Triumph Stag'' niet verschenen? Italiaans Vlaams Nederlands Helaas: fout. Dit was één van de instinkers. De afgebeelde folder (“Triumph Stag”) is in het Vlaams uitgegeven, maar niet in het Nederlands. De folder “The Triumph Stag” lijkt er veel op en is wel in het Nederlands verschenen en uitgegeven onder de vlag van BL te Gouda. Goed opgelet! Dit was één van de instinkers. De afgebeelde folder (“Triumph Stag”) is in het Vlaams uitgegeven, maar niet in het Nederlands. De folder “The Triumph Stag” lijkt er veel op en is wel in het Nederlands verschenen en uitgegeven onder de vlag van BL te Gouda. Zie Overstag 150, pagina 17 in het archief Link opent nieuw tabblad! 3 / 18 Hoe vaak is het eerste prototype van de Stag in Turijn bij Michelotti geweest? 2 keer 3 keer 4 keer Helaas: het goede antwoord was 4. In juni 1964 werd een Saloon 2000 bij Michelotti afgeleverd en door hem omgebouwd tot het eerste prototype van de Stag. Voor het ontwerp van de hard-top is dit prototype nog twee keer terug geweest in Turijn. Tenslotte werd deze cabrio door Michelotti omgebouwd tot de Stag-fastback in oktober 1968. Zie Overstag 150, pagina 17 - te vinden in het archief. Klopt! In juni 1964 werd een Saloon 2000 bij Michelotti afgeleverd en door hem omgebouwd tot het eerste prototype van de Stag. Voor het ontwerp van de hard-top is dit prototype nog twee keer terug geweest in Turijn. Tenslotte werd deze cabrio door Michelotti omgebouwd tot de Stag-fastback in oktober 1968. Zie Overstag 150, pagina 17 - te vinden in het archief. nieuw in de MKII 4 / 18 Waar wordt dit voor gebruikt? haakje voor de veiligheidsgordel haak voor de sleepkabel ophangbeugel voor de remleiding Helaas. Het haakje is bedoeld voor de veiligheidsgordel en aan B-post bevestigd. Dit accessoire is bij de MK II geïntroduceerd Dat klopt. Het haakje is bedoeld voor de veiligheidsgordel en aan B-post bevestigd. Dit accessoire is bij de MK II geïntroduceerd 5 / 18 In welke Nederlandse plaats is nooit een ESM georganiseerd? Haarlem Meppel Akersloot Het juiste antwoord is Meppel. Er zijn ESM's georganiseerd met als uitvalsbasis Akersloot (1987, de 7e ESM) en Haarlem (1999, 19e ESM). In Meppel is dus nooit een ESM gehouden. Klopt. Er zijn ESM's georganiseerd met als uitvalsbasis Akersloot (1987, de 7e ESM) en Haarlem (1999, 19e ESM). In Meppel is dus nooit een ESM gehouden. Wie staat er op de foto? 6 / 18 Wie was niet betrokken bij de ontwikkeling en productie van de Stag? Harry Colley Spen King Sir John Black Onjuist. Het goede antwoord is Sir John Black. De afgebeelde foto, bij de kerstkwis, van een man naast de Stag is vermoedelijk begin 1969 gemaakt in het noorden van Afrika tijdens testen met een prototype Stag. De man is Stag Project Engineer Harry Colley. Spen King was de Triumph Chief Engineer die in 1968 de geestelijk vader van de Stag Harrie Webster opvolgde. Sir John Black (1895–1965) werd in 1953 de baas bij Standard Triumph en heeft geen bemoeienis gehad met de Stag. Klopt. De afgebeelde foto, bij de kerstkwis, van een man naast de Stag is vermoedelijk begin 1969 gemaakt in het noorden van Afrika tijdens testen met een prototype Stag. De man is Stag Project Engineer Harry Colley. Spen King was de Triumph Chief Engineer die in 1968 de geestelijk vader van de Stag Harrie Webster opvolgde. Sir John Black (1895–1965) werd in 1953 de baas bij Standard Triumph en heeft geen bemoeienis gehad met de Stag. Overzee 7 / 18 Van welke type Stag is dit een kenmerk? MK I MK II Federal Het juiste antwoord is C: Federal. Het geheel oranje knipperlicht aan de voorzijde van de Stag is alleen bij de Federal Stags gebruikt. Onder meer Overstag 140, blz 27 (“De ontwikkeling van de Triumph Stag”) en het jubileumnummer Overstag 150, blz 49 (“Stag MKI versus MKII”) vermelden dat het oranje glas een kenmerk is voor de knipperlichten van een Amerikaanse Stag. Bij de non-Federal Stags zijn deze lampen opgedeeld tussen knipperlicht (bovenzijde) en zijlicht (onderzijde). Klopt. Het geheel oranje knipperlicht aan de voorzijde van de Stag is alleen bij de Federal Stags gebruikt. Onder meer Overstag 140, blz 27 (“De ontwikkeling van de Triumph Stag”) en het jubileumnummer Overstag 150, blz 49 (“Stag MKI versus MKII”) vermelden dat het oranje glas een kenmerk is voor de knipperlichten van een Amerikaanse Stag. Bij de non-Federal Stags zijn deze lampen opgedeeld tussen knipperlicht (bovenzijde) en zijlicht (onderzijde). Welk land associeert niet met blauw? 8 / 18 In welke kleur is de Stag niet door de fabriek afgeleverd? Royal Blue French blue Spanish blue Onjuist. Het antwoord is C: Spanish blue. De Stag is onder andere geleverd in Royal Blue (donkerblauw), Delft Blue, Tahiti Blue en French blue (licht(er) blauw). Spanish blue heeft nooit bestaan. Klopt. De Stag is onder andere geleverd in Royal Blue (donkerblauw), Delft Blue, Tahiti Blue en French blue (licht(er) blauw). Spanish blue heeft nooit bestaan. De motor is geen issue. 9 / 18 Welke kop is niet gebruikt voor een artikel over de Stag in een Nederlands tijdschrift? Ik wist van de Stag geen kwaad Te jong gestorven hertenbok Edelhert met ronkende lokroep Dit was een moeilijke. Het juiste antwoord is C. “Ik wist van de Stag geen kwaad” (antwoord A) stond in december 1991 in Automobiel Klassiek nr 10 en “Te jong gestorven hertenbok“ (B) is afkomstig uit AutoWeek 9-1994. Er is nooit een artikel onder de naam “Edelhert met ronkende lokroep” verschenen. Klopt. “Ik wist van de Stag geen kwaad” (antwoord A) stond in december 1991 in Automobiel Klassiek nr 10 en “Te jong gestorven hertenbok“ (B) is afkomstig uit AutoWeek 9-1994. Er is nooit een artikel onder de naam “Edelhert met ronkende lokroep” verschenen. De Stag V8 is echt zeldzaam! 10 / 18 In welk productiemodel is de Triumph V8 af fabriek (British Leyland) nog meer gebruikt, naast de Stag? TR8 Triumph Estate geen van deze Het juiste antwoord is C! De TR8 is uitgerust met een Rover V8. De Triumph Estate is door British Lelyland nooit uitgerust met een V8, wel zijn achteraf een aantal Triumph 2000/2500 Estates en Saloons voorzien door een Triumph V8 door Del Lines van Atlantic Garages (Overstag 150 pagina 67). De Triumph V8 is dus nooit gebruikt in andere productiemodellen dan de Stag. Klopt. De TR8 is uitgerust met een Rover V8. De Triumph Estate is door British Lelyland nooit uitgerust met een V8, wel zijn achteraf een aantal Triumph 2000/2500 Estates en Saloons voorzien door een Triumph V8 door Del Lines van Atlantic Garages (Overstag 150 pagina 67). De Triumph V8 is dus nooit gebruikt in andere productiemodellen dan de Stag. sportieve auto? 11 / 18 Voor welk product is de naam "Stag" niet gebruikt? Koekjes Tennis attributen Bier Helaas, het moet zijn B. De naam Stag is onder andere gebruikt voor bier, koekjes (zie foto) en hockey spullen, maar niet voor tennisattributen. Inderdaad. De naam Stag is onder andere gebruikt voor bier, koekjes (zie foto) en hockey spullen, maar niet voor tennisattributen. schade en schande? 12 / 18 Waarom stopte British Leyland met de export van de Stag naar de USA? de kopers haakten massaal af vanwege lange levertijden veroorzaakt door de stakingen in Engeland de topsnelheid van de Stag was te laag en het verbruik te hoog t.o.v. de concurrentie kwaliteitsproblemen en de garantieclaims die dat veroorzaakte Was het maar waar...... Het antwoord is C. Triumph stopte in de zomer van 1973 met de export van de Stag naar de USA vanwege kwaliteitsproblemen en de bijbehorende garantieclaims, In totaal zijn er 2.871 Federal Stags gemaakt. Klopt. Triumph stopte in de zomer van 1973 met de export van de Stag naar de USA vanwege kwaliteitsproblemen en de bijbehorende garantieclaims, In totaal zijn er 2.871 Federal Stags gemaakt. website! 13 / 18 Wanneer verscheen de eerste Overstag? Mei 1986 December 1986 Maart 1986 Nee, het was mei 1986. De eerste paar jaar werd het SCN clubblad onder de naam “De Stroomverdeler” uitgebracht. Vanaf nummer 20, die in mei 1986 verscheen, werd de naam “Overstag” gebruikt. Deze naam werd gekozen na een stemming op de ALV van 31 maart 1986. De voorgestelde naam “Stagnatie” overleefde de stemming niet. Voorstel voor de nieuwe naam van het clubblad was afkomstig van Henneke Breems: "Voor de redactie van de Stroomverdeler wil ik graag de volgende suggestie doen voor een nieuwe naam voor ons clubblad. Wat dachten jullie van: "OVERSTAG"? Dit betekent dat je voor iets valt, overstag gaan. De andere betekenis moet je los lezen: OVER STAG, het gaat immers toch over Stags!” Klopt. De eerste paar jaar werd het SCN clubblad onder de naam “De Stroomverdeler” uitgebracht. Vanaf nummer 20, die in mei 1986 verscheen, werd de naam “Overstag” gebruikt. Deze naam werd gekozen na een stemming op de ALV van 31 maart 1986. De voorgestelde naam “Stagnatie” overleefde de stemming niet. Voorstel voor de nieuwe naam van het clubblad was afkomstig van Henneke Breems: "Voor de redactie van de Stroomverdeler wil ik graag de volgende suggestie doen voor een nieuwe naam voor ons clubblad. Wat dachten jullie van: "OVERSTAG"? Dit betekent dat je voor iets valt, overstag gaan. De andere betekenis moet je los lezen: OVER STAG, het gaat immers toch over Stags!” Overstag 150, p 59 14 / 18 Hoeveel kostte in 1973 de ombouw van een Stag (aankoopprijs GBP 2.000) naar 4x4 Ferguson Formula Stag? 2 keer de aankoopprijs 4,5 keer de aankoopprijs 7,5 keer de aankoopprijs Nee, het was veel duurder: antwoord C!. Bij de introductie van de Stag was de verkoopprijs ca £ 2.000,= (zie o.a. “Triumph Stag, Super profile, pagina 15). De kosten voor de FF conversie in 1973 waren £ 15.000,= (Overstag 150, pagina 59). Correct. Bij de introductie van de Stag was de verkoopprijs ca £ 2.000,= (zie o.a. “Triumph Stag, Super profile, pagina 15). De kosten voor de FF conversie in 1973 waren £ 15.000,= (Overstag 150, pagina 59). overstag 150, p5. 15 / 18 Hoeveel prototypes (met chassisnummers X…) zijn er van de Stag gebouwd? 5 8 13 Strikvraag: het juiste antwoord is B:8. In Overstag 150, pagina 5 (“De ontwikkeling van de Stag”) is het nodige te lezen over de Stag prototypes. Uit “Triumph Stag, the Complete History”, blz 25, van James Tayler en Dave Jell blijkt dat er 9 prototypes met X-chassisnummers zijn gebouwd, dit waren X763, X777, X782, X783, X787, X790, X798, X802 en X815. X798, die niet meer was als een body shell, is daarbij ook nog eens voor de X787 door Michelotti hergebruikt voor een Fastback prototype. Er zijn dus uiteindelijk 8 prototypes gebouwd met het X/eXperimental chassisnummer. Goed gezien! In Overstag 150, pagina 5 (“De ontwikkeling van de Stag”) is het nodige te lezen over de Stag prototypes. Uit “Triumph Stag, the Complete History”, blz 25, van James Tayler en Dave Jell blijkt dat er 9 prototypes met X-chassisnummers zijn gebouwd, dit waren X763, X777, X782, X783, X787, X790, X798, X802 en X815. X798, die niet meer was als een body shell, is daarbij ook nog eens voor de X787 door Michelotti hergebruikt voor een Fastback prototype. Er zijn dus uiteindelijk 8 prototypes gebouwd met het X/eXperimental chassisnummer. overstag 150, p 47 16 / 18 In welke jaar werd de Stag voorzien van een zwart achter paneel? 1972 1973 1976 Nee, het is antwoord B: 1973. In Overstag 150, pagina 47 (“Stag MKI versus MKII”) is te lezen dat het zwarte achter paneel in februari 1973 geïntroduceerd is. Correct. In Overstag 150, pagina 47 (“Stag MKI versus MKII”) is te lezen dat het zwarte achter paneel in februari 1973 geïntroduceerd is. Overstag 152, pagina 19 17 / 18 Hoeveel Stags zijn er in totaal in Nederland geleverd in de periode 1970-1978 volgens British Leyland? 412 398 371 Verkeerd gegokt! Volgens officieel schrijven van British Leyland zijn er 371 Stags in Nederland geleverd (Overstag 152, pagina 19, “Stag in cijfers, deel X”). Goed gegokt. Volgens officieel schrijven van British Leyland zijn er 371 Stags in Nederland geleverd (Overstag 152, pagina 19, “Stag in cijfers, deel X”). erelid 18 / 18 Hoeveel vrouwelijke voorzitters heeft de SCN gehad? 0 1 2 Het juiste antwoord is 1. De SCN heeft in haar bestaan één vrouwelijke voorzitter gehad. Dit was tussen medio 1992 en medio 1994. Lydia Veen is erelid en wordt genoemd in het colofon van Overstag. Klopt. De SCN heeft in haar bestaan één vrouwelijke voorzitter gehad. Dit was tussen medio 1992 en medio 1994. Lydia Veen is erelid en wordt genoemd in het colofon van Overstag. De gemiddelde score is 56% 0%