2023evenementennieuwsreizen

Eelde Classics 2023

Op zaterdag 25 en zondag 26 november vond de beurs Eelde Classics 2023 plaats. Dit is een samenwerking van Autotron Rosmalen met de hallen van Flowerdome Eelde en er is van alles op het gebied van mobiel erfgoed te zien. Club Triumph Holland (ik ben lid van 2 Triumph clubs: naast SCN ook van deze “algemene” club)) heeft daar al eerder met veel plezier een stand ingericht. Als op de regiovergadering van CTH-Noord wordt gevraagd wie zijn auto daar deze keer voor ter beschikking wil stellen steek ik mijn hand op. De Stag is immers een mooie auto en heeft daar nog nooit gestaan. Het is voor mij ook heel dichtbij: ongeveer 5 km. De aanwezigen reageren enthousiast en als Ybe Bouma ook zijn prachtige Dolomite 1850HL aanbiedt hebben we meteen voldoende stand vulling want ook het opengewerkte chassis zal een plekje krijgen.

Een paar dagen later wordt ik opgenomen in de appgroep Eelde Classics. Gelukkig een echt zakelijk appgroep: weinig rare filmpjes, vooral zinnige informatie en concrete vragen. Snel wordt duidelijk dat een groot deel van het team al ruime ervaring heeft met beurzen. Ook deze specifieke beurs is bekend, dus er is al een selectie gemaakt van welke tent en welke andere spullen er gebruikt gaan worden. Het enige vraagpuntje zijn nog even de naamplaatjes maar Ybe regelt dat per omgaande. In de appgroep wordt gevraagd om vrijdag 24 november om 15 uur naar de hal te komen om de stand op te bouwen.

In de week daarvoor haal ik alvast losse dingen uit de Stag, verwijder de “vakantiecover” van de achterbank en was hem nog een keer, zodat ie er netjes bij zal staan. Poetsen is ook nog het plan, maar het is die week óf te nat óf te koud om dat nog te doen. Gelukkig is de auto na terugkomst uit Noorwegen al helemaal gepoetst.

Op vrijdag houd ik de buienradar goed in de gaten: het liefst rijd ik zonder kap naar de hal want een natte softtop droogt erg langzaam. En open opstellen is natuurlijk wel het mooist. Gelukkig is het tussen half 3 en 3 net even droog. De route naar de standhouders ingang is zeer goed aangegeven. Eenmaal op het terrein is het even zoeken naar de juiste ingang van hal H waar wij staan, maar ook dat valt mee. Net voordat de regen (en later hagel) weer naar beneden klettert sta ik met de Stag lekker droog bij onze plek in de hal.

Het opengewerkte chassis van de CTH is er ook al. Dat is uit Zwaanshoek opgehaald. Een avontuurlijke onderneming waarbij hulp van diverse CTH leden: eerst in Amsterdam de sleutels van de aanhanger ophalen, waarna een ander lid in Zwaanshoek de deuren van de opslag opende om de aanhanger te kunnen bereiken. Even later arriveert ook de Dolomite en als ook de monstertruck vol andere spullen is gearriveerd kunnen we gaan opbouwen.

Het is een gezellige en gestructureerde chaos, maar als in een soort van onderling overleg bepaald is wat waar moet staan gaat het snel. Tent opzetten, kerstlampjes erin (later zéér herkenbaar tussen de andere stands), spandoeken ophangen, tafels neerzetten en koffiemachine installeren. Tegen 17 uur staat alles op zijn plek, zijn de accu’s van de Dolomite en de Stag losgekoppeld en branden de kerstlampjes. Er is zelfs nog tijd voor poetswerkzaamheden: Gerard poetst de motorruimte van de Stag en Ybe geeft de Dolomite in zijn geheel nog een laatste opfrisbeurt. Om 17 uur is alles klaar.

Onze buren zijn de Rolls Royce/Bentley club: die hebben ruim uitgepakt met afzetlinten en heuse coniferen!  En ook elders in de hal is veel moois te zien. Veel handel: onderdelen, gereedschap, kleding en documentatie. Maar ook heel veel auto’s en andere voertuigen.


De clubstand trekt veel publiek. Vooral het opengewerkte model trekt veel aandacht, maar er wordt ook veel onder de open motorkappen van de Dolomite en de Stag gekeken.


De eigenaar van het Youtube kanaal “sleutelen met Morpheus” (abonneren kan op deze link naar Sleutelen met Morpheus) heeft een film geplaatst, waarin ook de CTH stand met het chassis, de Dolomite en de Stag is te zien. Ybe Bouma heeft daar het betreffende deel uitgeknipt. Zie hieronder!

Zondag tegen 17 uur begint iedereen in te pakken. Ook de CTH stand wordt door alle aanwezigen in een razend tempo ontmanteld.  Binnen een half uur is alles ingepakt, de cover over het chassis weer netjes aangebracht en worden de spullen weer ingeladen. Het dak van de Stag gaat dicht want de buienradar is onverbiddelijk: regen. Overal in de hal worden motoren gestart en de koolmonoxide en andere uitlaatgassen zijn letterlijk adembenemend. Maar zeer vlot kunnen we naar buiten rijden en in een kleine file rijden we het terrein af.

Al met al weer een zeer leuke en succesvolle beursdeelname die laat zien dat met vereende krachten zoiets best goed te organiseren is! En onze auto’s zijn weer eens onder de aandacht gebracht.

Gerard Cappers – foto’s Annemieke Dekkers & Jeanette Blankespoor

PS: Een film van 20 minuten met een sfeerimpressie uit 2022  is te vinden op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=37rT0sNTUuM (of zoek op Jan Eggens eelde classics)

Webmaster Stag Club Nederland

Webmaster Stag Club Nederland

Webmaster Stag Club Nederland. US import Stag bouwjaar 1972, in bezit sinds 1996. Restauratie 1999. Daarvoor gereden in een Saloon 2000mk2. Te bereiken via webmaster@stag-club.nl

Geverifieerd door MonsterInsights