Quiz techniek 0% 123456789101112131415161718 Kennisquiz Triumph Stag techniek Hier start de kennisquiz techniek van Stag Club Nederland. The number of attempts remaining is 5 Voor ingelogde gebruikers verschijnen hieronder naam en email adres zoals die in de database bekend zijn. Als niet-ingelogde gebruiker kan hier een naam en email adres worden ingevuld, die worden gebruikt voor personaliseren en verzenden van het afsluitende certificaat. Dit is overigens niet verplicht. Wat wil je niet zien lekken na een botsing? 1 / 18 De “Inertia switch” wordt geactiveerd bij een botsing, wat doet deze schakelaar precies? ontsteking blokkeren benzinepomp deactiveren gehele elektrische installatie uitschakelen Helaas: dit is onjuist. In de Inertia-schakelaar bevindt zich een beweegbare kogel, die bij een botsing alleen het elektrische circuit naar de benzinepomp afsluit. Daarmee wordt voorkomen dat een beginnend brandje onbedoeld door een nog actieve benzinepomp gevoed wordt. Zie Overstag 155, pagina 18 voor meer informatie. Er zijn overigens wel modernere versies die OOK de ontsteking blokkeren. Dat klopt! In de Inertia-schakelaar bevindt zich een beweegbare kogel, die bij een botsing het elektrische circuit naar de benzinepomp afsluit. Daarmee wordt voorkomen dat een beginnend brandje onbedoeld door een nog actieve benzinepomp gevoed wordt. Zie Overstag 155, pagina 18 voor meer informatie. Er zijn overigens wel modernere versies die OOK de ontsteking blokkeren. Achterzijde! 2 / 18 Wat is dit voor een pakking? pakking kleppendeksel links pakking achterlichten pakking zijlichten Federal Stag Helaas. Deze specifieke pakking bevindt zich tussen de carrosserie en de achterlicht unit (waarvan op de foto de achterzijde zichtbaar is). Goed gezien! Deze specifieke pakking bevindt zich inderdaad tussen de carrosserie en de achterlicht unit (waarvan op de foto de achterzijde zichtbaar is). Bestellen? 3 / 18 Hoeveel schakels hebben de beide nokkenaskettingen (rechter blok resp. linker blok, gezien vanaf de bestuurdersstoel)? 102 / 104 schakels 104 / 106 schakels 106 / 108 schakels Helaas: de nokkenasketting van het linkerblok is twee schakels langer (106), omdat deze ketting ook de tussenas aandrijft. Tip: vervang de kettingen op tijd! Dat klopt! De nokkenasketting van het linkerblok is twee schakels langer (106), omdat deze ketting ook de tussenas aandrijft. Tip: vervang de kettingen op tijd! Laat! 4 / 18 Wanneer is de waterpomp met 12-schoepen in de productie genomen? medio 1973 april 1977 24 juni 1977 Dit antwoord is onjuist. De koeling van de Triumph V8 is altijd een zorgenkindje geweest. Het is daarom eigenlijk onvoorstelbaar dat de verbeterde waterpomp met 12-schoepen pas drie maanden voor het uit productie nemen van de Stag is geïntroduceerd. Slechts ca 800 Stags zijn in de fabriek met deze pomp uitgerust. Er wordt geclaimd dat deze pomp 20% meer capaciteit heeft en daarom voor 5°C extra koeling zorgt. Zie Overstag 156, pagina 28-29 - te vinden in het archief. De koeling van de Triumph V8 is altijd een zorgenkindje geweest. Het is daarom eigenlijk onvoorstelbaar dat de verbeterde waterpomp met 12-schoepen pas drie maanden voor het uit productie nemen van de Stag is geïntroduceerd. Slechts ca 800 Stags zijn in de fabriek met deze pomp uitgerust. Er wordt geclaimd dat deze pomp 20% meer capaciteit heeft en daarom voor 5°C extra koeling zorgt. Zie Overstag 156, pagina 28-29, te vinden in het archief. Overstag 92, bladzijde 12 5 / 18 Voor welke markt is de Stag met chassisnummer LE 41211 LA gebouwd? Engeland USA rest van de wereld Het juiste antwoord is USA. Er is in het verleden regelmatig geschreven over de opbouw van het Stag chassisnummer, onder meer in Overstag 92, bladzijde 12 (“Cijfers, Cijfers, Cijfers”) is dit terug te vinden. Ook in het boek “Original Triumph Stag” (blz 91) van James Taylor is dit vermeld. LE is de aanduiding voor Federal Stags, dus Stags welke voor de USA werden gebouwd. Juist geantwoord. Er is in het verleden regelmatig geschreven over de opbouw van het Stag chassisnummer, onder meer in Overstag 92, bladzijde 12 (“Cijfers, Cijfers, Cijfers”) is dit terug te vinden. Ook in het boek “Original Triumph Stag” (blz 91) van James Taylor is dit vermeld. LE is de aanduiding voor Federal Stags, dus Stags welke voor de USA werden gebouwd. Kijk bovenop. 6 / 18 Waar wordt dit voor gebruikt? nummerplaat verlichting afdekkapje B-post montageplaat kofferbakdeksel Het juiste antwoord is B. Het afdekkapje is boven op de B-post zichtbaar, zodra de softtop open is gedaan of de hardtop is verwijderd. In de centrale opening is (meestal) het contact voor de achterruitverarming van de hardtop geplaatst. Klopt. Het afdekkapje is boven op de B-post zichtbaar, zodra de softtop open is gedaan of de hardtop is verwijderd. In de centrale opening is (meestal) het contact voor de achterruitverarming van de hardtop geplaatst. Draagt een heel gewicht. 7 / 18 Wat is dit voor een steun? stuurbekrachtingspomp steun versnellingsbak steun motor steun Het juiste antwoord is C. Dit is de motorsteun linksvoor. Klopt. Dit is de motorsteun linksvoor. Licht voor de weg 8 / 18 Waarvoor dient dit lampje in de Stag? Kaartleeslampje Rem waarschuwingslampje Grootlicht waarschuwingslampje Helaas, het moet zijn antwoord A. Stag MKIs zijn voorzien van een kaartleeslampje in de klep van het dashboardkastje. Bij de MKIIs is dit vervallen. Klopt. Stag MKIs zijn voorzien van een kaartleeslampje in de klep van het dashboardkastje. Bij de MKIIs is dit vervallen. Overstag 151, pagina 35. 9 / 18 Waar dient dit voor? behuizing koplamp regelen van de temperatuur van het koelwater behuizing kofferbakverlichting Onjuist. Antwoord is B. De met twee ronde kleppen uitgevoerde thermostaat (hier het zijaanzicht) sluit het koelcircuit kort als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Zodra deze temperatuur bereikt is, bewegen beide kleppen naar rechts (op de foto: tegen de druk van de grote veer in) en wordt de toegang tot de radiator vrijgegeven. Zie Overstag 151, pagina 35. Klopt. De met twee ronde kleppen uitgevoerde thermostaat (hier het zijaanzicht) sluit het koelcircuit kort als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Zodra deze temperatuur bereikt is, bewegen beide kleppen naar rechts (op de foto: tegen de druk van de grote veer in) en wordt de toegang tot de radiator vrijgegeven. Zie Overstag 151, pagina 35. werkplaatshandboek? 10 / 18 Wat is dit voor een kogel? fusee kogel stuur kogel stabilisator kogel Het moet zijn a. De fusee kogel (of “kogelgewricht” in goed Nederlands) tref je in de voorwielophanging op de “Wishbone” = “schommelarm” volgens het Nederlandstalige Werkplaatshandboek 1970. Juist gezien. De fusee kogel (of “kogelgewricht” in goed Nederlands) tref je in de voorwielophanging op de “Wishbone” = “schommelarm” volgens het Nederlandstalige Werkplaatshandboek 1970. eenheid? 11 / 18 Welke merk uurwerk (klok) werd in de eerste, vroege MKI Stags gebruikt? Smiths Jaeger Kienzle Het juiste antwoord is A: Smiths. Vroege MKIs hebben een Smiths klok, alle latere Stags een Kienzle klok. In Overstag 129, pagina 15 (“Small talk”) is het antwoord op deze vraag te vinden. “Original Triumph Stag” (van James Taylor) geeft geen directe duidelijkheid over het merk klokje, er zijn echter wel aanwijzingen. Pagina 36: “On the first hundred cars, its reset button was a metal twist adjuster under de dashboard, but most MKIs have a clock with an adjuster positioned in the centre of the dial”. Het eerste is een kenmerk van een Smiths klok, het tweede van de “opvolger” de Kienzle klok. De Kienzle klok is ook te zien op de foto, pagina 36 in hetzelfde boek, bovenaan. Op pagina 38, rechtsboven, is de Smiths klok op de foto te zien, al is er geen merk te lezen. Er is echter wel een verschil te zien tussen beide klokken. Klopt! Vroege MKIs hebben een Smiths klok, alle latere Stags een Kienzle klok. In Overstag 129, pagina 15 (“Small talk”) is het antwoord op deze vraag te vinden. “Original Triumph Stag” (van James Taylor) geeft geen directe duidelijkheid over het merk klokje, er zijn echter wel aanwijzingen. Pagina 36: “On the first hundred cars, its reset button was a metal twist adjuster under de dashboard, but most MKIs have a clock with an adjuster positioned in the centre of the dial”. Het eerste is een kenmerk van een Smiths klok, het tweede van de “opvolger” de Kienzle klok. De Kienzle klok is ook te zien op de foto, pagina 36 in hetzelfde boek, bovenaan. Op pagina 38, rechtsboven, is de Smiths klok op de foto te zien, al is er geen merk te lezen. Er is echter wel een verschil te zien tussen beide klokken. stug doorgaan 12 / 18 Wat is dit voor een kabel? choke kabel snelheidsmeter kabel toerenteller kabel Nee, het moet zijn B. De snelheidsmeter kabel verzorgt de (mechanische) verbinding tussen de versnellingsbak en de snelheidsmeter. Klopt. De kabel verzorgt de (mechanische) verbinding tussen de versnellingsbak en de snelheidsmeter. slakken houden van natte grond 13 / 18 Waar vinden we in onze Stags het “slakkenhuis”? waterpomp benzinepomp oliepomp Het juiste antwoord moet zijn A. Bij de centrifugaalpomp van onze V8 wordt de (afgekoelde) koelvloeistof via het deksel van de waterpomp naar de rotor met 6 of 12 schoepen geleid. Deze rotor slingert de vloeistof naar de buitenzijde van de waterpomp. Vanwege de spiraalvorm van de vloeistofbaan wordt dit een slakkenhuis genoemd. Zie Overstag 151, pagina 29. Correct. Bij de centrifugaalpomp van onze V8 wordt de (afgekoelde) koelvloeistof via het deksel van de waterpomp naar de rotor met 6 of 12 schoepen geleid. Deze rotor slingert de vloeistof naar de buitenzijde van de waterpomp. Vanwege de spiraalvorm van de vloeistofbaan wordt dit een slakkenhuis genoemd. Zie Overstag 151, pagina 29. even goed kijken 14 / 18 Wat is dit voor een sproeier? ruitensproeier hoofdsproeier voor de dubbele carburateur sproeier oliepomp Onjuist: het moet zijn A, de ruitensproeier. Klopt, zie foto. kijk op het spruitstuk! 15 / 18 Wat is de ontstekingsvolgorde van de Stag V8? 1-2-7-8-4-5-6-3 1-2-8-7-3-5-6-4 1-2-5-6-7-8-3-4 Klopt niet! Als je geen werkplaatshandboek bij de hand hebt, de volgorde staat ook op het inlaatspruitstuk. Correct. En als je geen werkplaatshandboek bij de hand hebt, de volgorde staat ook op het inlaatspruitstuk. goed in de gaten houden als je door wil rijden... 16 / 18 Waar wordt deze vlotter toegepast? carburateur ruitensproeiervloeistof benzinetank Helaas: deze vlotter bevindt zich in de benzinetank. Inderdaad. De vlotter bevindt zich in de benzinetank. meestal los 17 / 18 Wat is dit? klepveer vergrendeling softtop stoelvergrendeling Het juiste antwoord was B. Deze vergrendeling bevindt zich midden achter op de softtop (en hardtop). Deze vergrendeling bevindt zich midden achter op de softtop (en hardtop). hittebestendig! 18 / 18 Wat is dit voor rubber? ophangrubber uitlaat aanslagrubber bij voorwielvering stabilisatorstang rubber Nee, het is het ophangrubber van de uitlaat. Klopt. Het is het ophangrubber van de uitlaat. De gemiddelde score is 81% 0%