Categorieën bekijken

Dashbordverlichting: een recept voor licht in de duisternis

Door alle positieve verhalen in de clubbladen over Willems Classic Cars uit Venray besloot ik om de MKI Smiths klok en de snelheidsmeter met Parkinson neigingen uit mijn Stag te laten reviseren door hun. Wanneer het dashboard dan toch open moet is niets makkelijk dan meteen eens naar de dashboard verlichting te kijken. Alle meters werden nu nog matig verlicht door de standaard gloeilampjes. Zoals bekend is de dashboard verlichting in de Stag niet erg uitbundig. Nu wij in het tijdperk van de ledlampen leven, is overschakelen naar led een kleine stap. Maar welke lampen heb je dan nodig? Daarnaast zijn er vele aanbieders van ook vele merken ledlampen. Het recept voor licht in de duisternis bleek echter verrassend eenvoudig:

Stap 1: bestel een standaard ledpakket van Classic Car Leds: https://www.classiccarleds.co.uk/search?q=triumph+stag zoals hiernaast afgebeeld.

Voor GBP 16,00 plus GBP 5,00 voor de verzending kan men het pakket “Triumph Stag Dashboard Upgrade kit GLB987 E10 MES 987 Various Colours” aanschaffen. “Various Colours” wil niet zeggen dat je soort kerstverlichting ontvangt, maar dat je een keuze kan maken m.b.t. de kleur van de dashboard verlichting. Naast warm wit zijn er allerlei kleuren te bestellen zoals blauw of groen.

Het ledpakket bestaat uit:
– 2 langere GLB987 ledlampen voor de snelheidsmeter en de toerenteller
– 4 kortere GLB987 ledlampen voor de kleine meters: benzinemeter, voltmeter en temperatuurmeter. De vierde led heb ik gebruikt voor mijn extra oliemeter onder het dashboard
– 1 GLB281 BA7S led voor de klok
Naast de verlichting van de dashboard meters is het eventueel ook nog mogelijk om de verlichting van het waarschuwingscluster te vervangen door ledlampen.

Stap 2: schroef het dashboard los door de vier schroeven in de hoeken te verwijderen. Trek daarna het dashboard voorzichtig naar voren. Eerst dient echter wel nog de knop van de dimmer losgetrokken te worden. Leg eventueel een zachte doek boven op het stuur ter bescherming van het dashboard tegen eventuele beschadigingen.

Stap 3: verwijder de lamphouder uit de dashboardmeter. De lamphouder is zonder schroeven uit de meter los te trekken. Wanneer de lamphouder langere tijd niet los is geweest is daar soms wat kracht voor nodig of dient de lamphouder met een draaiende beweging verwijderd te worden.

Stap 4: schroef het oude gloeilampje los en plaats de juiste ledlamp. Vervolgens kan de lamphouder weer teruggeplaatst worden in de betreffende dashboardmeter.

Stap 5: Verwijder de dimmer uit het lichtcircuit (optioneel). Mijn grootste dilemma was wat te doen met de dimmer. De dimmer blijkt in de praktijk niet erg nuttig te zijn. Ook niet alle ledverlichting kan tegen het gebruik van een dimmer. Classic Car LEDs gaf aan dat de ledlampen wel achter een dimmer geplaatst kunnen worden, maar men kon geen garantie geven. “The LEDs can work with the dimmer but we cannot guarantee it as it will depend on the voltage range and condition of your dimmer. The LEDs react a lot faster and switch off at 9 volts. Most customers find they don’t need to use the dimmer as the lighting is at a comfortable level.”

Het leek mij toch verstandig om de dimmer uit het circuit te verwijderen, zonder de dimmer zelf natuurlijk uit het dashboard te verwijderen. De dimmer heeft één ingaande 12V draad en twee uitgaande. Zonder in de draadboom te hoeven knippen zijn deze drie draden simpel met elkaar te verbinden met behulp van een zelf te maken “koppelstuk”. De drie stekkers (Stag MKI) kunnen eenvoudig van de dimmer worden losgetrokken en m.b.v. het “koppelstuk” met elkaar worden verbonden. Mogelijk dat bij een Stag van een later bouwjaar de situatie iets afwijkend is. Later is het altijd weer mogelijk om de dimmer aan te sluiten op de draadboom.

Stap 6: vervolgens kan het dashboard weer teruggeplaatst worden en vastgezet worden met de vier schroeven.

Helaas was het lastig om een redelijke foto van het dashboard te maken zonder flitser. Bij gebruik van een flitser viel, zeker bij de standaard gloeilampen, de dashboard verlichting weg tegen het flitslicht. Ondanks de matige fotokwaliteit is toch te zien dat de ledverlichting de meters beter verlicht dan de oude gloeilampjes. Verwacht echter geen felverlicht dashboard, zoals bij de moderne auto’s, maar er is wel een duidelijke verbetering van de lichtopbrengst met ledlampen.

Tekst en foto’s van Marc van Burgel

Geverifieerd door MonsterInsights