Loevestein rit 2010

Al enige tijd knaagde het geweten dat we eens aan een toerrit wilden (of was het nu moesten) meedoen. Immers, sinds een jaar ben ik een trotse eigenaar van een Stag, die tijdens de DNTD een  mooie 3e plaats wist te veroveren. Vanzelfsprekend direct lid geworden van de SCN, want een clubblad geeft toch altijd een zekere band met gelijkgestemden. Echter, steeds was er een goed excuus om niet met een toerrit mee te doen, de weersverwachting, familie-verplichtingen of werk.
De aankondiging dat 17 oktober “De Loevesteinrit” zou plaatsvinden, zou dan toch onze aanwezigheidsprimeur zijn. De twee jongste telgen vinden daarnaast alles met kastelen reuze interessant, dus die dag tijdig opgestaan en vertrokken richtingen fort Altena.

loe 1-site-285

Loe 2-site-285

loe 3-site-285

loe 4-site-285

Nu bleek dat, ondanks goed aangekleed, met een deken over de knieën, met de kap dan wel omlaag, de frisse Brabantse wind toch iets teveel “cabrio-gevoel” gaf. Een eerste pitstop op een parking op de A2 was beslist noodzakelijk om de sfeer goed te houden. De verwarming verder omhoog, gaf snel de gewenste temperatuur onder het dak. Met de routebeschrijving was het fort eenvoudig te vinden, dat bleek ook uit het feit dat nog 16 andere Stags de 1e bestemming van de dag hadden gevonden, mede geholpen natuurlijk door het mooie, maar wel koude weer. Na ontvangst met koffie en gebak werd er een enthousiaste uitleg gegeven hoe de huidige exploitatie is ontstaan. Fort Altena, is één van de zuidelijkste forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Dit was een verdedigingslinie om niet-gewenste buitenlanders op afstand te houden. Hiertoe werd een strook land van een paar kilometer breed onder een laag water van maximaal 60 cm gezet, te weinig water voor boten en net voldoende om de contouren van het land onzichtbaar te maken. Deze linie liep vanuit Muiden tot aan de Biesbosch. Het fort heeft verschillende bouwfases gehad, de 1e bouw werd in 1847 voltooid en bestond uit een bomvrije toren, en een gracht met een ophaalbrug. In latere fases werd het fort uitgebreid met indrukwekkende gebouwen, naar ik begrepen heb is er echter nooit echt gevochten. In de jaren ’50 werd er geen strategisch belang meer gehecht aan het bezit van het fort, geruchten gaan echter wel rond dat een ondergrondse beweging met de naam Gladio tot in de jaren 90 van het fort gebruik heeft gemaakt. Interessant is om eens Wikipedia te lezen over dit onderwerp……

loe 5-site-285

loe 6-site-285

loe 7-site-285

loe 8-site-285

Tegen 12 uur kwam de colonne herten in beweging richting Loevestein, zonder routebeschrijving, dus snel middenin manoeuvrerend, om de kans om verdwaald te raken te minimaliseren. Al vaker gelezen in het clubblad, Nederland is inderdaad echt mooi ! Dat geldt dus ook voor het gedeelte van het rivierenlandschap waar we doorheen hebben gereden.

Na ruim 1 uur cruisend door de stille omgeving, want het was zondag, bereikten we slot Loevestein. Het lunchbuffet werd snel verorberd zodat we gesterkt konden beginnen aan de rondleiding, geheel verzorgd door Jan Kamphuis. Gebouwd door ridder Dirc Loef van Horne omstreeks 1360, waar de Maas en Waal samenstromen, diende het slot voor het innen van tolgeld. Het Munnikenland, zoals het gedeelte heet waar het slot staat, is nooit een aantrekkelijk woongebied geweest vanwege de grote kans op natte voeten. Dat de geschiedenis zich lijkt te herhalen blijkt ook nu weer bewaarheid. Een nieuwe nota uit Den Haag lijkt het gebied aan te gaan wijzen voor overloopgebied bij hoge waterstanden. Het kasteel heeft lang gediend als gevangenis en is door deze functie erg bekend geworden door de ontsnapping in een boekenkist van Hugo de Groot. Jan heeft erg boeiend gesproken over de verschillende tijdsperiodes en de (ver)bouwerijen die dat opleverde. Interessant was ook te vernemen hoe de discussies worden gevoerd wanneer aan zo’n renovatieproject wordt begonnen. Na bezichtiging van de kruittoren, een wandeling over het bolwerk en het kasteel was het tijd voor de borrel, of voor de schrijver dezes een glas rosé. Na het bedankwoord en afscheid genomen te hebben was het weer tijd om huiswaarts te gaan met de gedachte dat we zeker weer eens aan een toerrit zullen deelnemen, zeker indien aan de voorwaarde is voldaan aan interessante bezienswaardigheden voor de kids. Ook zij hebben erg genoten van de Loevesteinrit 2010.

André de Buck

loe 11-site-285

loe 10-site-285

 

loe 9-site-285