Triumph Connect Tour 26-8-2012

TCT 1-285

TCT 2-285

TCT 3-285

TCT 4-285

TCT 5-285

TCT 6-285

TCT 7-285

TCT 8-285

TCT 2012, Triumph really connects!

26 augustus 2012, denk aan hoosbuien, 85 Triumph-enthousiastelingen, allen cabriofans of zelfs daklozen, een superrit en dito organisatoren, de fraaie Veluwe, modder op onverharde wegdelen en de lezer heeft de ingrediënten te pakken van de Triumph Connect Tour 2012.

De lustrumeditie van de Triumph Connect Tour 2012 werd geboren onder een goed gesternte. De voorspellingen waren goed: één van onze actieve leden voorspelde dat er "volstrekt zeker" mooi weer zou zijn op die dag en gaf aan dat SCN-leden enige bescheidenheid zou passen voor deze Veluwerit, omdat we onder leiding van Martien Smit al zoveel jaren die contreien hadden verkend dat daarmee wel elke weg en route ons bekend zou zijn: dat zou een ronkende overwinning vrijwel onontkoombaar maken en zou bescheidenheid wel op zijn plaats zijn. Te vroeg juichen dat alle bekers aan SCN-leden zouden toevallen, zou ander deelnemers misschien rauw op het dak vallen. Wenu, beide beweringen waren (helaas) volledig misplaatst, maar de statistisch kans dat dit roemrucht lid een volgende keer trefzekerder voorspelt neemt met grote sprongen toe!

TCT 2012 bleek een groot succes: all times high qua deelnemers aantal en allemaal tevreden gezichten, zowel van de organisatoren (hulde!!) als van de 85 (!) deelnemers. Voor het eerst deed Stag Club Nederland mee en met ons relatief bescheiden ledental ten opzichte van onze Triumph-zusterclubs hoefden wij ons met 12 deelnemende STAG's zeker niet te schamen. Er werd in drie klasses gereden om "elck wat wils" te geven: Sportklasse, Tourklasse en Recreantenklasse, in toenemende moeilijkheidsgraad. Van Hotel Overbosch in Garderen werd gestart, gelunched en gefinished met een prachtige route met flink wat km's over de Veluwe. Onze zegsman zat er wel flink naast waar het onze bekendheid met de Veluwse dreven betrof: wat waren onze routes van Martien Smit toch altijd heel fraai, steeds vernieuwend en onbekend, maar .... deze kenden we toch écht niet!  Enne ... het weer was ook anders: met bakken kwam de regen uit de hemel, onverharde wegen op de Veluwe werden daarmee ineens uitdagende modderpoelen (hoe later je reed hoe uitdagender!) en Triumphs zonder dak kwam je tegen in een leuke pose met parapluie over de doorweekte hoofden van bestuurder en bijrijder. Voor zover schrijver dezes weet, bleken de STAG's waterdicht, maar menig ander Triumph-type bleek enige vergiet- en/of zwembadeigenschappen te hebben, getuige de deelnemers die met doeken trachtten de overvloedige Pluvius-depots uit hun auto te houden of te krijgen. Op enig moment was dat depot zelfs zodanig dat doorrijden even onverantwoord bleek: straten leken wel volgroeide beken, de ruitenwissers konden dit vochtige geweld niet aan en je kon geen hand voor ogen zien, laat staan een pittige routebeschrijving interpreteren op de volstrekt onzichtbare omgeving.

Zoals gezegd, de route was op z'n zacht gesproken pittig. De weersomstandighden gaven sommigen een keurig alibi (ahum, maar dat was niet op z'n plaats!) om flink fout te rijden. Het grootste probleem voor vrijwel alle deelnemers gaf het begin van het middagparcours, waar bijna iedereen een mini-zijstraatje over het hoofd had gezien; resultaat daarvan was dat 85 Triumph's door Garderen krioelenden, die elkaar op de meest onhandige punten weer tegenkwamen. En dat gaf natuurlijk ook weer de nodige verwarring, wie reed nu goed en wie niet!

Aan het eind van de zeeer geslaagde TCT 2012 werd door de deelnemers natuurlijk met spanning uitgezien naar de einduitslag. Stag Club Nederland had speciaal een tweetal bekers in het vooruitzicht gesteld voor de beste STAG's in de Sport- en Tourklasse. Het spreekt voor zich dat die konden worden uitgereikt. De STAG Sportklasseprijs kon Wim de Blok niet ontgaan, temeer omdat hij (vergezeld door zijn  echtgenote) en zijn zoon Rogier de enige STAG-inschrijving in de Sportklasse was. Maar ... misschien nog veel fraaier was hun prestatie om in dit deelnemersveld van rally-cracks op het totale deelnemersaantal van 85 stuks uiteindelijk een 6e plaats neer te zetten. SCN mag trots zijn op die score van één van de leden!

De beste STAG-deelnemer in de Tourklasse bleek het duo Meinard en Max Asjes te zijn, die met hun 21e plaats in het totaal-klassement toch maar mooi de SCN-beker in de wacht sleepten. SCN-bestuurders Klaas van Heuven en Pieter Jan Witvliet staken daarbij met hun 33e, respectievelijk 30e plaats in de Tourklasse maar schamel af. De lol voor allen was er niet minder om. Ondanks de erbarmelijke weersomstandigheden hebben de leden die niet meededen écht iets gemist: een mooie route, een goede organisatie en heel veel andere Triumph-friends: Triumph really connects!!!

Volgend jaar bij de TCT 2013 hoopt SCN een nog groter deelnemersaantal uit haar gelederen te mogen begroeten! Het wordt zeker weer een fraai event.