Brabantrit 2012

2012 brabant 1-285

2012 brabant 2-285

2012 brabant 3-285

2012 brabant 4-285

2012 brabant 5-285

2012 brabant 6-285

2012 brabant 7-285

2012 brabant 8-285

2012 brabant 9-285

2012 brabant 10-285

Sinds januari 2011 zijn wij in het bezit van een Stag en lid van de Stag Club Nederland. Edoch bij de aankoop moest er nog het een en ander aan de auto gebeuren voordat we ermee konden rijden. Dit is haarfijn vastgesteld door Ferry van Kan door de door hem uitgevoerde aankoopkeuring. Omdat ik dat soort klussen zelf doe heeft dit meer tijd gekost dan aanvankelijk ingeschat. Hierdoor hebben we niet eerder aan een rit deelgenomen. De auto rijdt nu prima. Er moet nog genoeg aan gebeuren maar dat blijft altijd.

De eerste rit voor 2012 was de Brabantrit. Daar willen we aan meedoen hadden we besloten. We hebben ons hiervoor netjes opgegeven. Via het mail contact werden we al heel vriendelijk te woord gestaan door een voor ons op dat moment nog onbekende, namelijk Frans van Deuren. Na navraag bleek dat een hond(je) meenemen geen enkel probleem was. We werden nog verwezen naar de website waar een tweetal verslagen op staan van vorige Branbantritten om ons alvast in te kunnen leven. Nu is de klassiekerwereld niet nieuw voor ons. Maar de organisatie van deze rit wel. Dit is een rit met een gouden randje. Zoals bleek na afloop van de dag.

Aan het einde van de rit werd ons door Frans gevraagd of wij als nieuwe leden een verslagje wilde schrijven over de rit. Dit schijnt een goede gewoonte binnen de club te zijn. Als zoiets gevraagd wordt (op een hele vriendelijke wijze, en de ogen spraken zoiets van je gaat toch geen nee zeggen he) dan kun je uiteraard geen nee zeggen. Hebben we dus ook niet gedaan. Schrijverstalent is gelukkig geen voorwaarde om zo’n verslag te mogen schrijven. Dus hierbij ons verslagje van de rit.
Op zondag 29 april zijn we op ons gemak naar Schijndel gereden alwaar de rit zal starten. Hier werden we heel gastvrij ontvangen door Frans en Ria van Deuren en zijn familie (Mascha, Pericles, Ralf, Martin en nog een dame waarvan ik geen naam weet). Hierbij kennis gemaakt met de reeds aanwezige leden. Alle namen onthouden is nog wel lastig maar dat komt wel als we wat meer zijn mee geweest. De ontvangst was werkelijk heel gastvrij. Koffie of thee met een lekker stuk gebak. En omdat de familie bang was dat we onderweg een flauwte zouden krijgen door te weinig eten werden er voor de rit verrukkelijke sandwiches uitgedeeld.  Wat een ontvangst. Dit zullen we niet snel vergeten. Het weer was ondertussen ook al wat beter geworden. We waren vertrokken met een volledig bewolkte lucht. De temperatuur was echter goed. Frans vertelde hoe de rit in zijn werk zou gaan en dat het een rit zou zijn van ongeveer 80 kilometer door het mooie Brabantse land. Deze rit was keurig beschreven. Er was een beschrijving per auto. Dus verdwalen moest niet mogelijk zijn. De beschrijving vonden wij heel helder in ieder geval.

De rit was in principe individueel maar we vertrokken als een treintje. En dit is het grootste deel van de rit zo gebleven. Maakt toch wel indruk als er een hele rij met Stags langskomt met ronkende V8 motoren. Zelfs een Belgische Stag was aanwezig. Wat mij opviel was de hoge kwaliteit van de auto’s. Alle auto’s zagen er heel goed en netjes uit. Dit heb ik wel eens anders gezien bij andere clubs. Iedereen beleeft de auto hobby weer op zijn eigen manier. Maar de Stag is een statige auto en de eigenaren houden dat in ere door de auto’s ook op die manier te onderhouden. Dit betekent ook dat er geen problemen waren met de auto’s tijdens de rit. Op 1 auto na. Deze had wat pech maar dit is verholpen door Ben Wijen. Het exacte euvel weet ik niet precies. Toen we terug kwamen heb ik stiekem in de kofferbak van Ben gekeken en daar trof ik een soort magazijn aan van onderdelen. Ik kende in het verleden wel mensen die onderdelen en gereedschap meenamen maar niemand die een halve auto in zijn kofferbak heeft. Gelukkig is het probleem opgelost volgens mij. Het weer was zodanig dat iedereen het waagde met open kap te rijden. Wij ook en voor ons gelijk de test of dit ook uit te houden is voor onze dochter en hond op de achterbank sinds de montage van verwijderbare achterruiten (zie foto). Dit bleek zeer goed te werken. De wind op de achterbank is sterk gereduceerd. Onderweg hebben we een minimaal druppeltje regen gevoelt. Dit mag echter geen naam hebben.

De rit voerde ons door een prachtig Brabants landschap. Halverwege zijn we gestopt voor een kleine versnapering. We hebben vele dorpjes gezien en wegen die voor ons totaal onbekend waren. Altijd weer leuk zo’n tocht in een andere provincie die je zelf niet goed kent. De rit eindigde weer bij het huis van Frans en Ria. Nu zou je denken dan eindigt de dag hier en ga je naar huis maar nee.
Er was een hele uitgebreide barbecue als afsluiting voor de mensen die zichzelf daarvoor hadden opgegeven. Geen moeite was teveel voor de kok en zijn hulptroepen. Wat zijn wij verwend. En wat een werk was er gemaakt van deze barbecue. De gehele ambiance en de wijze waarop het eten werd klaargemaakt en gepresenteerd kan zo concurreren met een goed restaurant. Ongelofelijk. We hebben ontzettend veel waardering voor de wijze waarop deze rit is georganiseerd door Frans en Ria en zijn familie. Ik wil hen hierbij nogmaals van harte bedanken voor de hartelijke ontvangst en de wijze waarop zij zich hebben ingespannen om het ons allemaal naar de zin te maken. Dit moet ook vooraf heel veel werk zijn geweest om alles zo goed te laten verlopen. Alles was perfect geregeld. De mensen die er niet bij waren hebben wat gemist. Wellicht de volgende keer toch maar de agenda vrijmaken en ook meerijden?
Kortom de Brabantrit die was geweldig en voor ons een hele goede eerste kennismaking met de club.

 

2012 brabant 11-285

2012 brabant 12-285