|
1 sommigen komen met een schaftkeet..... (geintje)
|
|
2 de lokale koek en de vorm van de plattegrond van het fort
|
|
3 line-up binnenterrein fort Vechten
|
|
4: 3 soorten stag (open/hardtop/softtop)
|
|
5 het paste allemaal net op het pontje bij Culemborg
|
|
6 idem 5. de gele is van Hans Gordijn
|
|
7 idem 5, met spoorbrug op de achtergrond
|
|
8 lekkere lunch bij Uitspanning de notenboom te Beesd
|
|
9 idem 8
|
|
10 line-up annex doorkijkje tijdens lunchstop op dorpsplein te Beesd
|
|
Op 27 mei met zo’n 15 Stags in de Lek en Lingerit
Na zo rond twintig jaar lid te zijn van de Stag Club leek het mij leuk om aan de Lek en Lingerit deel te nemen. Het idee ontstond eigenlijk na het lezen van de Overstag, waarin een rittenkalender was opgenomen. De inschrijving was simpel te regelen via de Stag site.
Op de bewuste zondag was het redelijk weer, en opgetogen naar Fort Vechten gereden, waar een aantal Stag’s zich verzameld hadden. Uiteindelijk kwamen er zo’n vijftien om de rit mee te rijden. Op het buitenterras werd koffie gedronken in het bijzijn van een aantal, volgens mij, namaak soldaten, waarna de routebeschrijving en ingetekende kaart werd uitgerijkt.
Van het totaal aantal deelnemers ging zo ongeveer de helft open weg, maar ik hield te kap nog even dicht, dan waait ook niet direkt alles de lucht in. De rit was begonnen. Wegens ziekte van mijn echtgenote, reed ik alleen, maar geen probleen.
Er was geen bepaalde starttijd en dus reden we achter elkaar het fort uit, wat overigs niet inhield dat ook iedereen dezelfde route reed. Al snel ging een van de deelnemers ergens rechts waar het de bedoeling was rechtdoor te rijden, maar er werd niet klakkeloos gevolgt. Na wat prachtige dijkjes kwamen we, via ’n uitstekende routebeschrijving langs Houten, rondom Fort Honswijk en zo bij het veer over de Lek bij Culemborg, waar toch iedereen weer aanwezig was. Degene die fout was gereden had toch de goede route weer ergens opgepakt. Even wachten en alle auto’s konden op het pontje naar de overkant waar de route weer werd vervolgd.
De te volgen route was mede door de nodige extra aanwijzingen zeer goed te volgen. Opnieuw ging de route over vele dijkweggetjes met mooie uitzichten, langs Fort Everdingen en Fort Asperen. Plotseling reden we langs een ooievaarsnest, waar een niet voorziene tussenstop werd gemaakt. De Ooievaars waren druk doende de kleine van eten te voorzien en na het nemen van wat foto’s werd de rit voortgezet tot in het plaatsje Beesd waar we aankwamen op het grote, vrijwel lege, parkeerterrijn in het centrum.
De lunchlocatie waren we al voorbij gereden, dus even terug wandelen en in de ruime dorps-uitspanning werden we voorzien van lekkere broodjes en een ruime keuze aan drank ontbrak niet. Het weer was beter geworden en we hebben lekker buiten gezeten, waar ruim gepraat werd over de verschillende Stag problemen, incl. oplossingen.
Na het gezellige bijpraten werd het tijd voor de 2e helft van de tocht. Op het plein heb ik ook de kap maar opengedaan, het weer was lekker, en de auto toont sportiever.
Na vertrek was ik, door het open doen van de kap, aan de late kant. De meeste auto’s waren al vertrokken en ik ben voor het eerste deel maar achter Willem aangereden. Zoals in het ochtend deel was ook hier de omgeving prachtig om te rijden. Zonder verder nog andere deelnemers te zien, hebben we de route gevolgd langs de andere kant van Fort Asperen, ook weer geregeld langs de Linge rijdend. Na langs het Lingebos te zijn gereden, bleek dat we nog niet alle forten gezien hadden en dus maakten we ook nog een rondje Fort Vuren om vervolgens over de Waaldijk langs het plaatsje Herwijnen bij de finish in Restaurant de Goudreinet te Vuren aan te komen. Willem en ik waren bij elkaar gebleven en kwamen hier, tot onze verbazing, als eerste aan. Achteraf bleek dat we in het begin van het traject ’n stuk hadden afgesneden. Een paar minuten later kwam, in colonne, de rest ook aangereden.
Na wat biertjes, even napraten en de bekende bedankjes voor de uitzetters vertrokken we naar huis. Het was zeker een heel geslaagde rit door een prachtig gebied tussen Lek en Waal.
Erg leuk om andere Stag enthousiasten te ontmoeten, nogmaals bedankt.
Hans Gordijn
Additionele informatie: Startlocatie: Fort bij Vechten, Marsdijk 2 te Bunnik, gelegen langs de A12 tussen Bunnik en Utrecht. In de route waren ook enkele andere (meer zuidelijk gelegen) forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie opgenomen (zie ook www.hollandsewaterlinie.nl). Voor een sfeerimpressie van Fort Vechten zie: www.fortvechten.nl.
Overzicht deelnemers:
|
|
|
Ronald en Trudy Emons
|
2
|
990101
|
Gert en ….. Hemmes
|
2
|
990801
|
Frans en ….. van Deuren
|
2
|
20060401
|
Wim en Miep Visser
|
2
|
931001
|
Simon en Corry Uitendaal
|
2
|
20010701
|
Hans Gordijn
|
1
|
900603
|
Willem Quik - verhinderd door autopech
|
2
|
20060901
|
JH den Haan
|
2
|
870606
|
Willem en Ineke de Kruijf
|
2
|
20010702
|
Hans Colijn + Noud van Rooij
|
2
|
920502
|
Jan Kamphuis en Anneke Pley
|
2
|
20020401
|
Wim Schoenmakers + zoon
|
2
|
20020302
|
Ben Wijen + dochter en vriend
|
3
|
881007
|
|
|