Verslag Technische dag 2006

Technische dag 2006 bij British car service van Kan te Zuidland

Aanwezig:
  • Ferry, Machteld en dochters van Kan 850801
  • Rick v.d. Graaf  860702
  • Ben Wijen         881007
  • Michel, Joke en Eimry Buys  910702
  • Gilbert Rongé         910201
  • Hans Colijn            920502
  • Wim en Miep Visser    931001
  • Jaap Kwakernaat v. Lent   990601  niet met Stag
  • Simon Uitendaal      20010701
  • Jos Schijns              20040902
  • Tom Verburg met introducé   20050601
  • Roel v.d. Wal + co piloot    20050901
  • Theo Ouborg       20051201
  • Dhr Frans v. Deuren met introducé  20060401
  • Dhr Wim. Quik        20060901  niet met de Stag

Dus 12 stags in totaal.

Zoals in het welkomstwoord van deze dag was aangekondigd was het een wonderbaarlijk mooie dag in oktober. De zon scheen volop, het aantal leden die op zijn komen dagen viel zeker niet tegen, leuk gesleuteld met z’n allen en ’s middags kon er met de kap open worden gereden.  Zo, dit was dat in telegramstijl de technische dag.

Meestal is er voor een stagbijeenkomst een aanloop nodig. De datum staat dan ergens genoteerd en in de week voorafgaande wordt de Stag opgepoetst en alles wordt nog eens een keer nagekeken. Zo ook deze keer. ( Alhoewel die genoteerde datum er niet helmaal inzat!?) De Stag van stal af, sleutel in het contact en ….helemaal niets. Wel tik, tik, tik, van de benzinepomp maar verder helemaal niets, nada, niëte.   Nu moet ik zeggen dat er dit jaar zeer weinig met de auto is gereden en dat liet tie direct merken. De accu overleden en na wat te hebben geprutst met een accu lader e.d. begon de Stag ook nog naar benzine te stinken (of moet ik zeggen te ruiken?) Even kijken en ja hoor doordat er dus zeer weinig mee gereden was, waren ook niet alle systemen gevuld en droogt er het een en ander uit. In dit geval de pakking van de vlotterbakken van de carburateur. Daar droop de benzine zomaar uit. Het voordeel daarvan (elk nadeel heeft ook een voordeel! Zou Cruijf ook Stag gereden hebben vroeger??) is dat de bovenkant van het motorblok weer keurig staat te blinken. Maar ik durfde het toch niet aan om ermee te gaan rijden, met een gezicht van “dat trekt wel weer dicht”. Dus zonder stag naar de technische dag.

De dames van de familie van Kan hadden zich weer verschrikkelijk uitgesloofd met het bakken van taarten.  Gembertaart, kersentaart en appeltaart naar ik meen. Koffie thee limonade allemaal tot in de puntjes verzorgt en ruim voldoende van alles. Oftewel we zijn daar wederom hartelijk welkom geheten.

Na wat gebabbeld te hebben met de diverse mensen van de club zijn we begonnen aan het technische gedeelte van de dag. Drie klussen, die gelukkig niet elke dag moeten gebeuren werden er onderhanden genomen. Het vervangen van de achterrem en remcylinder , let op de veertjes!,

het verwijderen en weer in elkaar zetten van een kruiskoppeling van het cardan, voor wie van puzzelen houd is dit leuk en het de- en monteren van een schokbreker.  Alles onder begeleiding van Ferry, Rick, Ben maar ook Gilbert.  Leerzaam, nuttig en gezellig.

De lunch werd ons aangeboden door fa v.Kan en ook hier bleek dat niet alleen de techniek goed staat aangeschreven maar ook de verzorging van de inwendige mens. Diverse soepen en belegde broodjes volop en super lekker.

Na de lunch een rit over Voorne en Putten. Omdat ik geen Stag bij mij had ben ik als passagier meegereden met Simon. Even bijbeppen natuurlijk over van alles en nog wat, onderwijl de route volgend. Ondanks de lage buitentemperatuur was het met het zonnetje volop in de auto een heerlijke rit.

Na de rit was het weer verzamelen bij van Kan alwaar er weer voor een natje en een drankje was gezorgd. Napraten en afscheid nemen. Een heerlijke dag die, wat mij betreft, standaard op de kalender mag staan.

Jaap Kwakernaat

Foto’s Hans Colijn