10-03 - 3 maart 2015

Jaargang 10 - Volgnummer 3 - 3 maart 2015.

Geachte SCN-Leden, 
Graag uw aandacht voor het volgende:

Stag-Flits 10-03 afbeelding 01

Sinds 1992 is de British Car en Lifestyle beurs een begrip voor de liefhebbers van Engels erfgoed met ruim 200 standhouders, meer dan 30 Engelse autoclubs en duizenden trouwe bezoekers.

De beurs brengt het beste uit Groot-Brittannië: antiek, serviezen, tassen, schoenen, delicatessen, huisraad, kleding, reizen en natuurlijk veel schitterende klassieke en hedendaagse Engelse automobielen met de daarbij behorende accessoires en onderdelen: een gezellige beurs voor man en vrouw! Maar dat wist u natuurlijk al: dus partner en kinderen meenemen! En kinderen onder 12 jaar hebben zelfs gratis toegang! 

De vier Triumph automobielclubs hebben voor de BCLS 2015 traditiegetrouw de handen ineengeslagen en presenteren zich met het thema: de beroemde carrosserieontwerper Michelotti. Gionvanni Michelotti (1921-1980) was de carrosserieontwerper die in de jaren ’50 te hulp geroepen werd door Triumph bij het ontwerpen van de opvolger van de Mayflower. Het ontwerp van de Herald beviel zo goed, dat Michelotti  de huisontwerper werd van Triumph. Michelotti bepaalde 20 jaar het gezicht van Triumph.      

Stag-Flits 10-03 afbeelding 02
Uw Triumph clubs zullen diverse Michelotti modellen op de clubstands tonen, zoals de Triumph Herald Coupé en een Triumph 2000 mk1 Estate (beiden zeldzaam) de Spitfire, de GT6, de TR 5 en de Stag. Over het ontwerp van de eerste auto, de Herald, bestaat een leuke anekdote: de Triumph ontwerpafdeling kon geen goede kleine auto ontwerpen als opvolger van de Mayflower.
Volgens hoofd ontwerpafdeling Harry Webster leek het nergens op: het  was  “een badkuip op wielen”.  Ook Michelotti had in het begin last van de voorwaarden van de Triumph-Directie.  Op vakantie in 1957 in Italië ging Harry Webster bij hem langs in Turijn.  Om een doorbraak te forceren stelde hij de vraag: “als je helemaal opnieuw zou mogen beginnen, wat zou je dan voorstellen?” Dat was precies wat Michelotti nodig had, letterlijk binnen drie minuten stond het ontwerp van de Herald op papier en konden de beide heren een tekening schaal 1: 1 maken.
Zij vergaten in hun enthousiasme de tijd terwijl de vrouw en dochter van Webster buiten in de auto aan het wachten waren (in die tijd kon dat kennelijk ongestraft). 
Michelotti kon daarna in Engeland niet meer stuk; zijn volgende opdracht was: maak een sportwagen op het chassis van de Herald. Dat werd de Spitfire. In 1961 maakte hij het ontwerp voor de Triumph 2000, een model dat gezichtsbepalend werd voor de latere Triumph modellen.  

British cars & Lifestyle: 14-15 maart 2015 van 10:00 tot 17:00 uur Autotron, Graafseweg 133 5248 NL Rosmalen Entree € 15,50 met een e-ticket http://www.britishcarsandlifestyle.nl/tijden_en_tickets.php  of € 17,50 bij de kassa. Of vraag bij uw club een kortingskaart aan!

In de komende Overstag 129, welke deze week ter perse gaat, staat eveneens onderstaande flyer afgedrukt.
Namens uw bestuur Stag Club Nederland,

Willem de Jonge
secretaris@stag-club.nl
 

 

banner-rechts2

Stag Flitsen is een (digitale) nieuwsbrief van Stag Club Nederland. Wordt periodiek uitgegeven onder verantwoordelijkheid van het Bestuur.

Leden waarvan een E-mail adres bekend is krijgen Stag Flitsen automatisch in hun mailbox.

Ideeën of vragen over Stag Flitsen? Mail naar voorzitter@stag-club.nl    Daar kan ook uw e-mail adres naar toe!